4.10.2008

Infosüsteem on kõigile kasulik

Post on tehtud ettevalmistades ettekannet esinemisoskuste koolituseks. Kuna seal on mul (homme!) aega ainult 5 minutit, siis pidi see olema lihtne, lühike ja üldmõistetaval tasemel. Tahtsin siiski, et see puutuks natukene minu erialasse ja töösse, et saaksin just selle jaoks olulisi/sellega sarnanevaid argumente harjutada. Vabandan kõigi ees, kellele see on iseenesestmõistetav ja lausa rumalalt lihtne. Luban edaspidi keerulisemalt ja pikemalt kirjutada :)

Ma olen tarkvara analüütik firmas Uptime. Uptime tegeleb tarkvarasüsteemide loomisega vastavalt iga firma või asutuse eripärale. Minu töö on välja selgitada, mis probleemid kliendil on ja kuidas neid infosüsteemis lahendada. Ma olen olnud analüütik umbkaudu neli aastat ja selle aja jooksul olen ma kokku puutunud vähemalt kümne infosüsteemiga. Neid infosüsteeme on tellinud väga erinevad kliendid - riigiasutused, firmad - suuremad ja väiksemad - ja väga erinevatest ärivaldkondadest. Ma tahtsin siin rääkida seda, mida ma neile räägin, aga paraku on konkreetsed lahendused konfidentsiaalsed niiet ma ei või neist rääkida. Niisiis mõtlesin rääkida üldisemal tasemel, mida tavaliselt kolm osapoolt - töötaja, juhtkond ja klient - tarkvarasüsteemist saavad.

Mida saab töötaja?

  • Huvitav töö
  • Kindlustunne
Alustan töötajast, sest tema puutub tarkvarasüsteemiga kõige tihedamalt kokku. Esimene asi, mida töötaja saab tänu infosüsteemile on huvitav töö. Tänu infosüsteemile saab töötaja keskenduda oma töös huvitavale osale - sellele mille pärast ta kunagi üldse oma eriala valis, miks ta tahab tööl käia. Ta ei pea tegelema paberimäärimisega, rutiinse tööga, paberihunnikutest või eri failidest info kokku otsimisega - need osad teeb hea infosüsteem ise töötaja eest ära. Järgi jääb just see osa tööst, mis talle endale meeldib.

Teine asi, mida töötaja saab, on Kindlustunne. Kindlustunne teadmisest, kus on tööjärg; kindlustunne, et ta ei pea liiga täpselt kontrollima oma sisestatud andmeid; kindlustunne, et teatud hetkedel saadab süsteem talle meeldetuletusi.

Selge on, et töötaja saab infosüsteemi kasutamisest märkimisväärset kasu.

Mida saab juhatus?

  • Ühene info
  • Rohkem raha

Järgmiseks, juhatus. Hoolimata sellest, et juhatus võibolla tarkvara nii tihedalt ei kasuta, on minu kui analüütiku jaoks oluline nende kasu välja selgitada, sest neilt tuleb projekti kinnitus, raha minu töö eest.

Niisiis, mis nad saavad?

Ühene info. Infosüsteemi olemasolul saab sinna luua kokkuvõtted infost, mida on juhatusel vaja, et otsustada, mida firma peab tegema, kuhu liikuma. Ilma infosüsteemita see ülevaade tihtipeale puudub või on väga raskesti, ainult väga suure tööga saavutatav. Infosüsteemis tüüpiliselt avad vastava vaate ja info on olemas.

Rohkem raha. See on ilmselt kõige olulisem iga ettevõtte juhtkonnale. Tarkvara on investeering, mis toob raha sisse. Ja mis veel oluline, see on mõõdetav. Töötajad teevad efektiivsemat tööd, teenindavad rohkem kliente ja kliendid tulevad konkurentide juurest ära - sest neile pakutakse siin paremaid tooteid ja teenuseid - kokkuvõttes rohkem raha.

Niisiis juhatuse kasud on vastuvaidlematud.

Mida saab klient?

  • Hea teenindus
  • Erilised tooted

Jääb veel klient. Mis ta saab?

Nagu ma enne juba mainisin, saab ta hea teeninduse. Keegi meist ei taha ilmselt tagasi minna aega, kus poes või mõne teenuse pakkuja juures käis majandamine ainult paberitel? Ei. Tänu infosüsteemi olemasolule käib kõik kiirelt ja efektiivselt - olgu see siis esialgne toote tellimine, muudatuste sisse viimine või mingi probleemi lahendamine. Ja see ongi hea teenindus, nii palju kui infosüsteem saab seda tagada - inimesi infosüsteem muuta ei saa.
Erilised tooted. Kuna juhatusel oli kogu vajalik info olemas oli tal ehk piisavalt mõistust, et teha konkurendist paremad tooted - just need, mida kliendil on vaja.

Niiet ka klient saab kasu sellest, et firmal on infosüsteem.

Lõplikust esitlusest jäi kliendi osa välja, sest muidu läks ajaliselt liiga pikaks, aga siia jätsin ta alles.

Niisiis kõik osapooled - töötaja, juhatus ja firma klient - saavad infosüsteemist suurt kasu.

No comments: